2012. január 12., csütörtök

XKCD: Game AIs

Az XKCD arról, hogy milyen játékot mennyire ügyesen játszanak a számítógépek mesterséges intelligenciái. Az XKCD általában humoros, elgondolkodtató ábrákat/képregényeget közöl.



A játékok egy részét megoldották, azaz van olyan algoritmus, amivel egy számítógép tökéletesen játszhat. A 3x3-as amőba (tic-tac-toe) esetén ez elég egyszerű, de eszerint a dáma is ide tartozik.

Különösen érdekes, amit a sakkról írt: eszerint 1996-ban fordult elő először, hogy számítógép megverte a legjobb ember sakkozót, de - a gépek fejlődésével - utoljára 2005-ben győzött ember sakkozó a legjobb gép ellen, és azóta mindig a gép nyer (!). A sakkot még nem oldották meg, és nem oldották meg a reversi (avagy othello) nevű játékot sem, de itt manapság a gépek legyőzik az embereket. (Engem a mobiltelefonomon futó sakkprogramok a közepes nehézségi szinten már következetesen laposra vernek.)

Jó látni, hogy StarCraft esetén a legjobb ember még legyőzi a legjobb gépet. :D Ha jó programot írnak a gépre, emberfeletti ügyességgel (micro) rendelkezhet, erre példa ez a videó. Várható, hogy előbb-utóbb a gépek ezekben a játékokban is legyőzik az embert.

Mi marad nekünk? XKCD szerint a Calvinball (ahol az a szabály, hogy nincsenek szabályok, illetve bármikor bárki, bármilyen idióta szabályt hozhat), és a seven minutes in heaven (két tinédzser bezárkózik egy sötét szobába, és 7 percig azt csinálnak egymással, amit akarnak), ami nem kimondottan stratégiai játék... vagy mégis?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése