2017. május 21., vasárnap

Gwent -- szabályok

Frissítés 2017-05-28: Eh, így jártam. Megértem, és összeszedem a szabályokat, erre pár nap múlva kijön az open beta, és minden hirtelen megváltozik. Sőt, nemcsak, hogy mindaz, amit itt leírtam, nem releváns, de már vannak rendes, érthető kulcsszavak, és van hozzájuk gwent kulcsszó-definíció is.

Ezen túl, itt egy jó gwent bevezetés kezdőknek.

Emlékként meghagyom, amit lentebb már leírtam, de értelme nincs. :(




A Gwent eredetileg a Witcher 3-ban egy gyűjtögetős kártyajáték minigame volt, de a CD Projekt Red most önálló játékként is kiadta. Ez a playgwent.com oldalon érhető el, egyelőre zárt béta változatban. Az online gyűjtögetős kártyajátékok közt a Hearthstone durrant eddig a legnagyobbat, azzal próbál versenyezni. Nagyon bejött a Gwent, bár míg a Hearthstone sokkal letisztultabb, a Gwent szabályait elég nehéz pontosan rekonstruálni, de én megpróbálom.  Fontos, hogy a Gwent még béta, sokat változhat még a játék.

Jelölések:

  • Sima szöveg: szabályt jelent.
  • Dőlt betű: magyarázat, példák.
  • /original gwent term in English/: eredeti, angol nyelvű gwent kifejezés

Alapok

A Gwent-ben a két játékos, két sereg küzd egymással. A seregek katonáit és erőforrásait kártyák jelképezik.
  1. A játék fordulókból /round/ áll. Az nyeri a játékot, aki két fordulót megnyer. A döntetlen forduló is győztes fordulónak számít, így mindkét játékos nyerhet két fordulót -- ekkor mindketten megnyerik a játékot.
  2. Mindkét félnek van vezér kártyája /leader card/ (ezt a lapot az ellenfél ismeri), és mindkét játékos 10 kártyát húz a paklijából. Emellé az első forduló után mindkét játékos két-két új lapot, a második forduló után egy-egy új lapot húz a paklijából. E lapokat kell beosztaniuk a 2 vagy 3 fordulóra (emellé csak a kijátszott lapok különleges képességei adhatnak új lapokat).
  3. Sorsolás dönt róla, hogy ki kezdi az első fordulót. (Kivétel: Scoia'tael seregek esete.) Ha valaki megnyer egy fordulót, a következő fordulót ő kezdi.
    1. TODO: Scoia'tael tudja befolyásolni? Mi van döntetlen esetén?
  4. Az egyes fordulók során a játékosok felváltva lépnek, egy játékos a lépése során mindig egy kártyát játszhat ki. Előfordulhat, hogy e kártya más lapokat is játékba hív vagy (ritka esetben) a kártya alapján a játékosok további lapokat húznak. Ha egy játékos úgy dönt, hogy nem lép (nem játszik ki kártyát), akkor "passzol", ilyenkor a forduló során többet már nem léphet. A forduló akkor ér véget, ha mindkét játékos abbahagyta a játékot -- vagy azért mert passzolt, vagy azért, mert elfogytak a kártyái. 
  5. Az nyeri a fordulót, akinek a harctéren lévő lapjainak összesített ereje magasabb. Ha a forduló végén a játékosok ereje egyenlő, akkor a fordulót mindketten megnyerték.

Kártyák

Hol lehetnek kártyák?

  • Pakliban /deck/: Mindkét játékos egy-egy pakli kártyával készül, ebből húzza ki a lapjait. A kihúzott lapok a játékos kezébe kerülnek. A pakliban kezdetben legalább 25 lap, legfeljebb 40 lap lehet.
  • Kézben /hand/: A pakliból kihúzott lapok; e kártyák az erőforrások, amiket használhatunk. Mindkét játékos látja a saját kezében lévő kártyákat, de az ellenfél lapjait alapesetben nem.
  • Harctéren /battlefield/: Mindkét játékos három-három sorban helyezheti el a lapjait: közelharci /melee/, íjász /ranged/ és ostromgép /siege/. Az egyes lapok általában csak a típusuknak megfelelő sorba kerülhetnek. A sorok között érdemi különbség nincs, de gyakori, hogy valamilyen hatás csak az egyik sorban lévő kártyákra hat.
  • Temetőben /graveyard/: Ide kerülnek az elhasznált vagy leütött lapok, kör végén minden lap lekerül a harctérről, ők is a temetőbe kerülnek.
  • Elűzve /banished/: E lapok végleg kikerültek a játékból, többé már nem kerülhetnek vissza.

Milyen erős egy kártya?

  • Alaperő /base strength/: A kártyán alapból feltüntetett erő. Minden kártya alapesetben erről indul. Van néhány képesség, ami növeli vagy csökkenti az alaperőt. Ha az alaperő valami miatt 0-ra vagy az alá csökken, a lap véglegesen kikerül a játékból /banished/.
  • Aktuális erő /strength/: Ha nagyobb, mint a lap alapereje, akkor zöld színnel, ha kisebb, akkor piros színnel jelenik meg. Ha egy egység a temetőbe kerül vagy visszakerül a kézbe, akkor az ereje visszaáll az alaperejére.
  • Érték: Ha egy játékos most kijátssza ezt a kártyát, akkor ennyivel fog nőni (vagy csökkenni) a játékos csapatának össz-ereje az ellenfél csapatának össz-erejéhez képest.
Példa: Egy fiend kijátszása 8 erőt jelent, ugyanannyit ér egy fire scorpion (5 erő, 3 sebzés egy ellenfélen) ha van olyan ellenfél, akin 3-at sebez. Egy hawker healer (4 erő, 3 erősítés a két mellette lévő lapon) akár 10 pontot is érhet, ha két erősíthető egység közé teszed le, 7 pontot ér, ha csak egy erősíthető egység mellé teszed, és 4 pontot ér, ha úgy rakod le, hogy senkit nem erősít -- ez utóbbi különösen kerülendő.

Milyen színű egy lap?

  • Bronz /bronze/: A bronz lapok értéke átlagosan 8, így a bronz lapok általában a leggyengébbek. Bárhány fajta bronz lapod lehet a paklidban /deck/. Egy bronz lapból akár három példány is lehet benne, így egy adott bronz lapot viszonylag nagy eséllyel kihúzhatsz, tehát rájuk számíthatsz a legjobban. Más lapok a bronz lapokra hathatnak a legkönnyebben, így a bronz lapok remekül erősíthetik egymást. A stratégiád várhatóan a bronz lapok köré épül, ők határozzák meg a legmarkánsabban a pakli jellegét. Korábbi elnevezésük: közkatona /troop/.
  • Ezüst /silver/: Az ezüst lapok értéke átlagosan 10. Egy pakliban legfeljebb 6 ezüst lap lehet, és minden fajta ezüst lapból egyszerre csak egy. Az ezüst lapoknak általában nem pusztán az erejét használod, hanem valamilyen spec képességükre építesz. A bronz lapokhoz hasonlóan az ezüst lapokra elég sok más lap kifejti a hatását. Korábbi elnevezésük: személy /character/.
  • Arany /gold/: Az arany lapok értéke átlagosan 12. Egyszerre legfeljebb 4 arany lap lehet a paklidban, minden fajtából csak egy. Az arany lapokra általában nem hatnak más lapok, ez alól a szabály alól nagyon kevés a kivétel. Ennek megfelelően nem, vagy csak nagyon nehezen lehet őket levenni a harctérről, de szintén nehéz őket felerősíteni vagy feltámasztani. Gyakran játékot megfordító hatásokat testesítenek meg, de a csatákat a bronz és ezüst lapokra gyakorolt hatásuk dönti el.
  • Vezér /leader/: Vezér kártya mindig van a pakliban, és vezérből csak egy lehet. Az ellenfél ismeri a vezér kártyádat.
Van vezér, aki egységet hív ki (pl. EredinCrach an Craite), van akivel eléred a paklid bizonyos lapjait, és van, aki valami más, meghökkentő dolgot csinál (pl. Emyhr)

Mennyire ritka egy lap?

A csatában ennek nincsen szerepe, csak azt határozza meg, hogy mekkora eséllyel bukkanhatunk egy lapra vagy mennyi shard segítségével készíthetjük el. Leggyakoribbak a fehér /common/ lapok, utána következnek a kék /rare/ lapok, majd a lila /epic/ és sárga /legendary/.
A bronz lapok általában fehérek vagy kékek, az ezüst lapok kékek, lilák vagy sárgák, az arany lapok pedig lilák vagy sárgák, de ez nem törvényszerű.

Seregek

Northen Realms

Az északi népek változatos országai.
Jellemző technikák: Közemberek (bronz/ezüst) előléptetése hőssé; utánpótlás előhívása (a pakliból); egységek feltámasztása (temetőből a harctérre); másik oldalt bombázó ostromgépek.

Különleges képesség: Az arany lapok (hősök) +2 erőt kapnak, amint megjelennek a harctéren.

Nilfgaard

A déli birodalom, fekete egyenruhás hadsereggel, kiterjedt és rendkívül aktív titkosszolgálattal, és fondorlelkű, abszolutisztikus uralkodóval. 
Jellemző technikák: kémek és ügynökök, akik az ellenséges oldalon tevékenykednek; lapok felfedése /reveal/, saját és ellenséges pakli rendezése. Erős egységek.

Különleges képesség: Lecserélhet (visszatehet a pakliba és újrahúzhat) egy-egy lapot az első és a második kör után - így nagyobb befolyása van rá, hogy milyen lapokkal játszik.

Scoia'tael

Elfek, törpék, driádok, félszerzetek gerilla-csapatai.
Jellemző technikák: Meglepetés /ambush/, amikor az ellenfél nem tudja azonnal, milyen lapot játszottunk ki, hanem az csak egy megadott feltétel esetén aktiválódik. Spec lapok használata. Fürge egységek. Elf-törp szinergiák.

Különleges képesség: A Scoia'tael játékos eldöntheti, hogy ő vagy az ellenfél kezdje a játékot. Ha mindkét fél Scoia'tael, akkor sorsolás dönt.

Skellige

Vikingek, hajókkal, bárdokkal és dús szakállal. Ja, és alakváltó medvék is.
Jellemző technikák: Feltámasztás, és a temetőben lévő egységekkel való kapcsolat. Sebesült egységek saját és ellenséges oldalon.

Különleges képesség: A Skellige játékosok egységeinek (pakliban, kézben, harctéren és temetőben) alap ereje a második körben egy ponttal, a harmadik körben még egy ponttal növekszik. 

Monsters

Válogatott ocsmányságok, hatalmas fogakkal, karmokkal, de velük van Eredin (a Witcher 3 főgonosza) is a haverjaival, akik ugyan nem szörnyek, csak meg nem értett elfek.
Jellemző technikák: Más egységek elfogyasztása (és erejük beszippantása) akár a harctérről, akár a temetőből, egységek szaporítása, kavarás az időjárással.

Különleges képesség: Az utolsó nem arany szörny (vagy semleges) egység, akit a kezedből kijátszottál, a következő fordulóban is kint marad.
Ahogy a kártyás játékokban általában, úgy itt is minden szó szerint értendő: Első fordulóban kijátszol egy fiend-et, utána egy arachas-t, utóbbi megidézi két barátját. Utána kihívtál egy ghoul-t, akit az ellenfél egy villámmal hamuvá égetett. Ha passzolsz, az egyik arachas marad kint, akit kézből játszottál ki. (Ha egy másikat erősítettél fel swallow potion-nel, így jártál.) Ha a második fordulóban nem csinálsz semmit, csak passzolsz, akkor az arachas a harmadik fordulóban is kint virít majd.

Szakkifejezések

Kártyákon szereplő feliratok

  • /Ambush/: Arccal lefelé játszod ki, nem befolyásolja a harcot, amíg meg nem jelenik valamilyen feltétel hatására.
  • /Disloyal/: Az ellenfél területére játszod ki, az ellenfelet erősíti az ereje. Ellentéte a hűséges egység /loyal/, akit a saját területedre játszol ki. Lehet egy lap egyszerre hűséges és hűtlen, ekkor saját oldaladra és az ellenfél oldalára is kijátszhatod.
  • /Fleeting/: Ha kijátszottad, és lekerül a harctérről, akkor nem a temetőbe kerül, hanem banished lesz. Nem lehet feltámasztani, többet nem lehet játékba hozni.
  • Permadeath: Halála után nem lehet feltámasztani.
    • Miben tér el a fleeting-től?
  • Relentless: Ha egyszer letetted a harctérre, nem lehet többet felvenni onnan (pl. Eithné vagy decoy segítségével).
  • Resilient: Forduló végén nem kerül le a harctérről, a következő fordulóban /round/ is kint marad, megtartva az esetleges bónusz erejét vagy csökkentett erejét.
  • ...
Ezen kívül vannak további kulcsszavak is, de ezek nem csinálnak semmit, pusztán arra szolgálnak, hogy egyes képességek csak ezekre hatnak. [x]
  • Devourer: Valaki mást felfal, és az erejét magába szívja bónusz erőként (ritkábban: alaperőként).
  • Breedable: Monster nest hat rá.
  • Dwarf, Mage, Dragon, Elf, Machine, stb: Egységek típusai, kizárólag hangulati elem, egyes lapok csak ilyenekre hatnak.
  • ... TODO ...

Egyéb kifejezések

  • Banish: Kikerül a játékból /banished/, többet nem lehet játékba hozni sehogy sem. Ez történik akkor is, ha egy lap alapereje 0-ra vagy az alá csökken.
  • Remove from battlefield: temetőbe /graveyard/ kerül. Ez történik minden egységgel forduló végén, de akkor is, ha aktuális ereje 0-ra vagy az alá csökken.
  • Discard: A lap a kezedből /hand/ vagy a paklidból /deck/ a temetőbe kerül. Fel lehet támasztani, és van, ami ettől felerősödik.
  • Lock: A alap elveszíti különleges képességeit, de megtartja aktuális erejét (bónuszokkal vagy csökkentett erővel együtt).
  • /Spying/: Olyan egység, aki épp nem a birtokosa oldalán játszik. (Általában /disloyal/ egység.)
  • ... TODO ...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése